zondag 3 augustus 2014

Sziget here we come! (day 26-30 to Budapest)

In één rechte lijn naar Budapest! De eerste dag vertrokken we rond 10 uur 's ochtends op de camping in Wenen en stonden we een kleine 4 uur later al in Bratislava, de hoofdstad van Slovakije. We hadden 68 km gefietst met een gemiddelde snelheid van 18,8 km. Onze conditie is enorm verbeterd en het wordt aangenaam doorfietsen.  De overgang van Duitsland/Oostenrijk was niet echt zichtbaar, maar het moment dat we de grens overgingen van Oostenrijk met Slovakije voelde je de sfeer veranderen. Heel gek, maar het was een soort negatieve spanning en ongemak. We besloten om in de namiddag de oude stad te bezoeken, om dan tegen de avond naar de camping te fietsen die 12 km uit het centrum was gelegen. We kwamen in het donker aan, wat echt af te raden is! Het is de eerste maal dat een camping zo beveiligd was. Er reed politie rond en de fietsen moesten absoluut worden opgeborgen in een kotteke waar een wachter dag en nacht ze bewaakte. Als dat je geen onveilig gevoel geeft? Geen leuke ervaring dus! Snel slapen zodat we de ochtend nadien richting Gyor (Hongarije) konden fietsen!

De skyline van Bratislava

Het oude centrum van Bratislava.

Al vroeg in de ochtend vertrokken we richting Gyor. De route is veel minder goed aangegeven dan in Duitsland en Oostenrijk. De wegen zijn minder aangenaam, gezien het geen echte fietspaden meer zijn, maar eerder grote wegen. Na 91 km komen we aan op een (wat eerst een hotel achtig iets leek), gezellige camping in Gyor. Het was alsof we kampeerde in de achtertuin van iemand. We waren blij om het Nederlandse koppel, waar we al eerder mee hadden wild gekampeerd, opnieuw te ontmoeten.
Het werd een gezellige avond met ons vieren!

Reclame op de fietspaden.

Puur natuur!

Eerste keer koken in een keukentje ipv op ons vuurtje

Nog slechts 2 daagjes en we zijn er! De derde dag bracht ons na 68 km tot in Tatabanya. Bij het vertrek in de ochtend kwamen we door het centrum van Gyor. Een klein, aangenaam stadje, met leuke straatjes waar gezellige winkeltjes/cafétjes gelegen waren. Ideaal om even een terrasje te doen en te genieten! Tegen de middag besloten we om verder te fietsen. Het was regenachtig en fris. Tot slot kwamen we tegen 19 uur aan op een grote camping. Het is al heel de vakantie erg moeilijk een om rustige plek te vinden. Overal is er wel lawaai (geef mij maar een rustig plekje in onze Belgische Ardennen tot nu toe :)) Deze keer was er een 'Chiro' kamp met een 100-tal kinderen, in de ochtend werden we dan ook gewekt door hun kamplied dat ontelbare keren werd afgespeeld.

De markt van Gyor
De laatste dag van onze eerste etappe brak aan, nog 79 km tot Budapest! Het lijkt wel een beetje onwerkelijk te zijn. Wat in het begin een onhaalbaar avontuur leek, bleek op zich al bij al tot nu toe mee te vallen. Hoewel de 2 laatste dagen minder aangenaam zijn geweest. We hebben de gps route gevolgd, omdat deze een stuk korter was dan de 'limes route', maar daardoor reden we ook continu op grote banen met veel verkeer. Dit vergt enorme concentratie continu! We hebben beide op een paar millimeter af, geluk gehad dat een auto ons niet omver reed. Slechts een 30 km voor het einddoel,
werd de tweede valpartij bij Saartje een feit. Het was ook een zware dag, met continu heuveltjes en 2 beklimmingen tot en met 500 meter hoogte. De laatste 10 km voor Budapest werden we beloond met een 3 km lange en steile beklimming om tot slot in één trek bergaf tot aan de Douna te fietsen. Het is de eerste keer deze reis dat we een hostel geboekt hebben, omdat het handiger was om alle onze spullen vertrekkensklaar te maken voor na het festival. Net over de bekende "Margit Brug" en nog geen 5 km van ons hostel verwijderd, kreeg Maarten zijn eerste lekke band. Best grappig om dit voor te hebben midden in een drukke stad net voor het einde van de eerste etappe. Tot slot kwamen we rond 21 uur aan in ons hostel 'Honey'. In Hongarije zijn hostel niet zoals wij ze over het algemeen kennen. Het was erg onduidelijk om het te vinden, maar het bleek in een heel groot oud appartementsgebouw te zijn op de vierde verdieping. Het is alsof je bij mensen thuis gaat logeren. Het was een appartement met 4 slaapkamers en 2 badkamers, waar een student de gasten ontving. Heel gezellig en een aanrader!

De tweede beklimming!

WHAHAAAAAAAA we hebben het gehaald 1733 km!

Budapest City (Day 30)

Veel hebben we niet gezien van Budapest. Op zich niet zo erg, gezien het al de 3de keer is in 3 jaar dat we hier komen. Beetje rondgewandeld en een lekkere home made limonade gaan drinken aan de St Stephens Basilica. Onze vaste stek 'Platz' als we naar Budapest komen. Een gezellige bar/restaurant met lekker eten en drinken voor schappelijke prijzen!