zaterdag 2 augustus 2014

On our way to Vienna (day 21-24= 337 km, day 25 time to meet friends)

De volgende etappe is langs de Douna en brengt ons van Passau (Duitsland) tot Wenen (Oostenrijk).

De eerste dag zijn we na 87 km geëindigd in Ottensheim. De route was erg mooi! We volgen de hele tijd de Donau en we slingeren tussenin de bergen. Enige nadeel is dat je 2 maal de veerboot moet nemen (eerste keer 1, 50 euro; 2de keer 2,80 euro) om je weg kunnen verder te zetten en de Limes route te kunnen blijven volgen. Eens aangekomen in Ottensheim hoorde we van 2 andere Nederlandse fietsreizigers Edwin & Birgit dat we één dag gratis konden kamperen in een (sport)park met de nodige voorzieningen van toilet, electriciteit en douches. We waren een beetje onzeker, gezien het verboden is om wild te kamperen, maar uiteindelijk hebben we besloten om onze tent hier neer te zetten. 's Avonds hebben we het nederlands koppel beter leren kennen met een kopje thee erbij op ons privé terras in ons privé park :).

Onweer in zicht!

De verplichte overzet boot. Maar tis wel eens leuk om te doen :)

De mooie fietsweg langs de Donau!
Het was een vermoeide nacht! De hele nacht heeft het hard zitten regenen en het water begon binnen te lopen via de voortent. Gelukkig is alles droog gebleven, maar goed slapen doe je zeker niet. Het hielp ook niet als om 6h30 s'ochtends een man het gras kwam afmaaien voor minstens een uur. De grasmaaier maakte enorm lawaai en volgens de Nederlanders kwam hij speciaal rond ons tent draaien. Gezien de aanhoudende regen zijn we pas om 11 uur vertrokken. 79 km verder kwamen we aan in een mini dorpje met 6 huisjes genaamd 'Willersbach'. Een lieve gastheer kwam ons tegemoet om de camping aan te wijzen. Het regende de hele avond, dus we waren blij om warm binnen te zitten en voor de eerste keer goulash te eten! Tot grote verwondering lust Saartje dat ook :p.

Doorweekte tent opruimen.

Ons doel komt steeds dichter bij!

Het uitzicht op de camping in Willersbach

108 km!! Dat was dag 3, met een top gemiddelde van 17,6 km/uur. Voor wielrenners lijkt dit banaal traag, maar je moet rekening houden dat wij met 30 kilo bagage achterop zitten en al meer dan 1000 km hebben gefietst. Het was een top dag! Onze conditie wordt sterker en de spierkracht neemt toe!

De aanhoudende regen zorgen dat sommige fietspaden ware overstroomt.

Het hoge water zorgde dan ook voor een aantal omleidingen, die wel goed werden aangegeven.

Eis Coffee Break! Gek dat je dat niet in België tegenkomt, hier kan je er niet naast zien!

Nog één dagje en we komen aan in de hoofdstad van Oostenrijk. De laatste dagen was het frisser, met een aangenamere temperatuur, maar plots werden we verast door een hete dag met enorme tegenwind. Ik denk dat dit het 2de lastige dagje is. Het ging traag voorruit, de zon brandde, de tegenwind putte ons uit. Na 50 km kwamen we aan in de grootstad. We waren uitgeput! Gelukkig was Maarten nog goed wakker en navigeerde hij ons zonder problemen de hele stad door om dan 13 km later aan de campingplaats aan te komen. Het is zaterdagnamiddag, je zou zeggen nu moet je Wenen toch gaan bezoeken? Nee, dat is iets voor onze rustdag, het had geen zin om met onze vermoeidheid opnieuw door heen de stad te fietsen, want veel genieten konden we dan toch niet. Eerst een nachtje slapen om nadien een dagje te genieten!

De skyline van Wenen!

De rustdag begint al vroeg, toen de zon ons wekte om 7 uur. Na de praktische zaken in orde te brengen trokken we met onze fiets de stad in. Daar hadden we afgesproken met een collega van Saartje. We zijn samen in het Sacher hotel de enige echte 'Sacher Torte' gaan eten. Het was lekker en leuk om bij te praten. Het gaf ons beide een energie boost!

Thanks a lot Amy and Philip for the nice time in Vienna!
 Nadien zijn we de stad gaan bezoeken, door want rond te kuieren in de straatjes. Op aanraden van Amy zijn we ook naar de Douna Torm gegaan. Dit is een hoge toren die ronddraait, zodat je een prachtig zicht krijgt over de hele stad.

Sachar Torte

In de metro kan je perfect jouw fiets meenemen in Wenen. Best handig!

s 'Avonds brachten we alles in orde om aan de allerlaatste etappe richting Sziget te beginnen!