woensdag 15 oktober 2014

Lovely Swiss (day 95 - 97 = 136 km)

Het is super aangenaam om opnieuw in Zwitserland te zijn. In maart zijn we hier een testrit komen doen van 7 dagen in de bergen om ons materiaal uit te testen in koude temperaturen. Op die manier kenden we het land ook al een beetje. Zwitserland heeft een uitgebreid fiets, montainbike, rollerblade netwerk. Je kiest punt A en B en je volgt de aangeduide fietswegen. Vaak zijn deze wat langer dan de normale secundaire wegen, maar wel meestal autovrij en een stuk aangenamer!

We zijn ons aan het voorbereiden voor de oversteek van de pas 'san gottardo'. Langzaam gaat het omhoog en klimmen we naar het begin van deze pas. Het is zondagochtend, na een lekkere koffie bij de familie in Coldrerio zetten we om 10 uur onze weg verder. De eerste volle dag in Zwitserland! We zullen voor 380 km de fietsbordjes volgen tot Bazel, de Nord-Sud fietsroute.

Maar opnieuw hebben we pech vandaag! Vandaag begeeft Maarten zijn buitenband. Geen enkele winkel was open, dus we moesten creatief zijn. We zijn er terug veel tijd mee verloren en daardoor kwamen we ook in het donker aan op onze bestemming in Bellinzona. Een goede 80 km verder. Al eerder zei ik dat je echt op zoek moet gaan naar een slaapplaats voor het donker was, maar opnieuw maakte we dezelfde fout als gisterenavond. Het was alleen nog wat moeilijker, omdat we iets zochten waar we ook nog een rustdag konden houden, onze was konden doen en alles terug op orde konden brengen. We volgde onze gps die bij nuttige locaties een 'camp' plaats aangaf. Wat later een klettergarten (klim gebied) bleek te zijn, dat wel open was voor publiek, maar geen voorzieningen had. We fietsen verder in de regen omdat we wisten dat er aan de rand van Bellinzona een andere camping was gelegen. Daar stonden we voor een gesloten poort. De camping sloot net vandaag en zou heropenen op 2 april 2015.

Gezien je niet zomaar op privé eigdom kan gaan staan, zochten we verder. Maar we zaten in een stad, dus een slaapplaats vinden bij mensen werkte ook al niet en de hotels waren gesloten in de buurt waar wij zaten. Rond 20 uur besloten we ons te gaan opwarmen in een café en wat op krachten te komen, om nadien verder te gaan zoeken in de regen. Uiteindelijk besloten we om terug te fietsen naar de klettergarten, het bleek de beste optie te zijn voor een rustdag. Het was een mooi gelegen plaats, boven op de heuvel (moeilijk te bereiken met fiets). Tegen 21 uur kwamen we aan, in de gietende regen mochten we onze tent opzetten. Alles werd nat! Tegen 22 uur konden we eindelijk een beetje pasta eten met een warme bouillon. Ja dat waren we ook vergeten, we hadden geen deftig eten meer bij. Beginnersfouten op het einde van de reis, het is erg! Die nacht was het echt slecht weer, zelfs Maarten was ongerust. Hevige storm, bliksem en donder. Daar lagen we dan, boven op de heuvel, volledig bedekt door bomen en niemand wist dat we hier waren. Het was de uren aftellen tot de ochtend. Blij om aan de rustdag te kunnen beginnen!

Een doorweekte tent.

Gezien er geen voorzieningen waren, gingen we op zoek naar een douche en wasmachine. Deze bleken ook niet zomaar voorhanden te zijn in de stad, tot we na een uur door de regen te fietsen en opnieuw doorweekt te zijn, bij een youth hostel terecht kwamen. Het hostel was gelegen midden in een school. De prijs voor een dorm room met 10 andere personen was 70 euro. Zot! Maar ze hadden een wasmachine dat we konden gebruiken en ook een douche! Dus wij waren blij! Na de nodige zaken te doen, gingen we op zoek naar een fietswinkel om onze buitenbanden te vervangen en nieuwe remmen te plaatsen. Fietsklaar voor de oversteek van de Alpen! s'Avonds besloten we om te bbqen en op tijd lagen we in ons bedje, klaar voor de volgende etappe van 4 fietsdagen!

Klaar voor de uitdaging!

Dag 97 bracht ons aan het begin van de 'san gottard' pas. We hebben die dag slechts 56 km gedaan van Bellinzona tot Rodi Fiesso, met een stijging van 998 meter. De ochtend begon met veel regen en het is niet leuk om zo je tent op te ruimen. De route die dag was aangenaam en vooral een genot voor de ogen. We fietsten tussenin de heuvels, langs ontelbare watervallen (door de hevige regen). Het leek alsof de bergen aan het huilen waren.

Nog iets typerend hier in Zwitserland zijn de koeien met hun koebellen. Ze kunnen je ook op een gekke manier aanstaren. Het is soms fascinerend om naar te kijken! Of is het gewoon een excuus om even terug pauze te nemen en van de fiets af te stappen? :)

De laatste km's waren een goede beklimming, maar het was ook gewoon prachtig mooi onderweg. Op tijd begonden we naar slaapplaats te zoeken en bij de eerste mensen dat we het vroegen hadden we prijs. We hebben geslapen in alle luxe! We hebben al zitten bedenken om een rating te geven aan alle plaatsten die we gehad hebben bij families. Deze zit toch wel zeker bij de top 3. We kregen de garage ter onze beschikking, maar deze had een keuken, badkamer, living. Alles dus wat we nodig hadden! Doet erg goed om eens te koken op een fornuis en te eten vanuit een zetel i.p.v. vanop de grond. Perfecte avond voor de zware dag morgen!