vrijdag 3 oktober 2014

3 more days in Kroatia (day 76-78 = 88 km)

Wat een nacht! Opnieuw een hevig storm, met bliksem, donder en vooral hevig rukwinden. Gelukkig lagen we in een bos, niet zo veilig, maar wel goed beschermd tegen de rukwinden. We hebben slechts een paar uur kunnen slapen.

Ons kampeerplekje

Hagel/Sneeuw achtig iets op de berg na de storm.

Vandaag staat een bezoekje aan Eckhard op de planning. Een gepensioneerde Duitse man, woonachtig te Florida, met een buitenverblijf in Kroatië. We ontmoetten hem in Bari (Italië) aan het agentschap van de ferry's. Hij deed net als ons de trip Corfu-Bari-Bar. Hij verbleef nog een paar weken in Omis (Kroatië) en nodigde ons uit voor een bezoekje. Gezien we de Rus al hadden overgeslaan, wouden we zeker naar Eckhard. We vertrokken op het eiland Korcula voor een fietstrip van 40 km tot aan Vela Luka. Hier moesten we de ferry nemen tot Split (het vasteland). Oorspronkelijk was de ferry pas voor de dag nadien gepland, maar eens onderweg besloten we om er een fietsmarathon van te maken. Non-stop 40 km, met zo goed als een continue stijging van +/- 5%. We hadden slechts een dikke 2 uur om op tijd te zijn voor de eendaagse ferry om 13 uur. Het werd een leuke, vermoeiende trip, met een totale stijging van 970 meter, inclusief een zware tegenwind en af en toe wind in ons voordeel. We waren fier toen we aankwamen in Vela Luka 45 min voor de ferry vertrok. Een drie-tal uur duurde de overzet en tegen 17 uur kwamen we aan in Split.

Omis lag nog een 35 km terug naar het zuiden. We namen de lokale bus om nog op een deftig uur aan te komen. De lijnbus in België zou ons nooit toelaten, met 2 fietsen en al die bagage. Hier was het gelukkig geen probleem, ondanks dat we de hele doorgang naar het achterste deel van de bus blokkeerde. Eens aangekomen in Omis, stond ons nog een beklimming van 5 km te wachten tot in Célina, een kein dorpje met een 15-tal inwoners. We werden met open armen ontvangen door Eckhard en zijn vrouw Felicity. De avond startte met lekker gegrilde dorado vis, gegrild vlees met een Aziatische smaakje, oven gebakken aardappelen en een fris slaatje en eindigde met een spelletje kikker op zijn Amerikaans.

De volgende ochtend was het helder blauwe lucht. We hadden een prachtig uitzicht vanop het terras naar de zee. Weg van alle drukte, hoog op de heuvel. Rond 10 uur kregen we een ontbijt/brunch. De tijd ging snel en voor we het wisten was het 15 uur in de namiddag.

Felicity vroeg of we een dagje langer wouden blijven, daar moesten we geen minuut over twijfelen. Erg interessante aangename mensen die veel ervaringen hadden te delen. Beide waren ze werkzaam geweest in de journalistiek. Rond 15 uur namen ze ons mee naar Omis center, om daar met een Amerikaanse regisseur een pintje te gaan drinken. Nadien bezochten we het stadje en vertelde ze ons er alles over. Ze deden echt hun best om de omgeving te laten zien.

De haven in Omis

Omis historisch centrum
Tijdens de avondwandeling zagen we een mooie zonsondergang en kregen we alle geschiedenis van het dorpje Célina te horen. Eindelijk, kregen we inside informatie! Heel vaak tijdens onze reis vroegen we ons af waarom een dorp er uit zag zoals het was. Het was erg interessant! Tot slot kregen we een lekker Griekse oven schotel als avondeten. En konden we genieten van een, ijskoude, maar mooie avond! Een prachtige rustdag, met alles wat we konden verlangen en een levenservaring rijker!

De volgende dag hebben we tot Split gefietst (37 km). Een vlotte rit, zonder te stoppen aan een goede snelheid. We bezochten Split en om 22 uur namen we de trein naar Zagreb (het Noorden van Kroatië). Ondanks dat Eckhard met een heel ander voorstel af kwam, om via de eilanden van Kroatië, Venetië te bereiken. Waren we vastberaden om een 10-tal dagen door Slovenië te fietsen. Vandaar ook de beslissing om Split-Zagreb met de nachttrein te doen, zodat we tijd genoeg hadden om heel het land te doorkruisen.
Wij hebben altijd kattenbrokjes mee, Benko vond dat erg leuk :)

Split!
Koken in het station van Split. Zou je in België ook niet moeten proberen :)

Tip: In de trein kon je of een bed of een stoel boeken. In het laagseizoen is het aan te raden om gewoon een stoel te boeken. Dan zit je in een cabine met 6 plaatsten, maar kan je u gemakkelijk neerleggen (gezien er veel lege plaatsten zijn) en hoogstwaarschijnlijk beter slapen dan in het bed, waar er een stapelbed is van 3 boven elkaar. Het is de helft goedkoper, dus het is het wel waard om het te doen.