zaterdag 20 september 2014

Corfu Island Relaxing Time or not? (day 65-67 = 35 km)

De laatste dagen gingen erg moeizaam en het stond altijd op de planning om in Griekenland een aantal dagen te relaxen, dus dat hebben we ook gedaan op Corfu of tenminste een poging tot rusten.

Opweg naar Corfu

De eerste ochtend zijn we pas om 11 uur onze tent uitgekomen. Deels omdat we pas om middernacht waren aangekomen op de camping, maar de hoofdreden was de aanhoudende regen. Een schattige kat van op de camping is s' nachts dan ook onderdak bij ons komen zoeken, die beestjes houden niet van de regen é. De camping 'Dionisus' was niet zo erg aangenaam (mede door de locatie), dus besloten we om op prospectie te gaan met de fiets. Had ik gezegd dat we gingen rusten vandaag? :) Na een 15 km kwamen we terug op de camping en besloten we om alles terug in te pakken en te verhuizen naar camping 'Ipsos' die een 5-tal km verder op lag.

Onderweg stopte we aan 'Mountainbike Corfu' (http://www.mountainbikecorfu.gr/nl/) om wat raad te vragen over onze fietsen. Voor alle mensen die een mountainbike of trekfiets willen huren, of simpelweg een uurtje een babbeltje willen slaan met een heel vriendelijke een leerrijke man, dan is dat the place to be! Hij heeft ons 2 buitenbanden gratis meegegeven, heeft Saartje haar remmen opnieuw afgesteld en ons heel wat nuttige tips meegegeven. Hij stelde voor dat we onze fietsen een opknapbeurt gaven en dan terug tot bij hem kwamen om te kijken of alles in orde was. Spijtig genoeg is dat niet meer gelukt, omdat we onze drie dagen op Corfu al snel hadden vol gepland.

Nadien zijn we nog wat langs het water gaan fietsen/wandelen, gaan kijken bij een toeristen kantoor wat je allemaal kon doen qua activiteiten op het eiland, de prijs gaan vragen van een super chique hotel (165 euro per nacht) waar we even van wegdroomde om daar te overnachten. Maar uiteindelijk besloten we om niet tussen allemaal Russische gepensioneerde aan het zwembad te gaan zitten, maar ons tentje gaan op te stellen op de rustige camping 'Ipsos'. De eerste rustdag ging veel te snel voorbij en voor we het wisten was het bedtijd! Morgen een nieuwe poging om te rusten :)!

Uitzicht vanop de camping Ipsos
De tweede dag brak al vroeg aan met het warme zonnetje dat ons om 8 uur wekte. Heerlijk, eindelijk beloofde het een zonnige dag te worden! Na bijna twee weken non stop door te fietsen waren we noodgedwongen om al onze kleren in het wasmachine en droger te gooien. De namiddag stond in het teken van de fietsen, zodat ze weer volledig opgeknapt waren voor de verdere trip. Rond 16 uur gingen we even zwemmen in de Ionische zee. Al snel besloten we om iets avontuurlijker te doen. Het werd een duo parasailing sprong. Je hangt beide vast aan een parachute, met een speed boot wordt je de lucht ingetrokken en eens boven heb je alle bewegingsvrijheid. Zalig om te doen, met een prachtig uitzicht! De landing gebeurd in de zee, wat ook speciaal aanvoelt, maar allemaal erg leuk! Nog even zwemmen om nadien lekker te gaan dineren aan de haven met mosselen en gegrilde octopus (Maarten vond het toch niet zo goed smaken als toen in zijn jongen jaren in Mallorca) op de menu! We zijn er in geslaagd om een paar uurtjes te ontspannen!

De laatste dag op Corfu was helemaal volgepland. Om 9 uur stonden we aan de start van de eerste triatlon (750 meter zwemmen, 18 km fietsen met 800 meter hoogteverschil en 10 km lopen) van Corfu (we hebben even overwogen om mee te doen), rond 10h30 zaten we op de scooter om de top te beklimmen van 'Pantokratoras' (probeer niet met 2 op een scooter een veel te steile helling op te geraken, want die scooterkes kunnen dat gewoonweg niet aan :)) en daar onze boterhammen op te eten (slecht idee, want het was helemaal mistig, veel wind en koud). Na het halve Corfu eiland rond te rijden met de scooter eindigde we in Aqualand voor de laatste 2 uurtjes. Daar konden we gelijk kinderen ons amuseren op de talrijke waterbanen! Erg leuk! Maar al snel was het 18 uur en besefte we dat we niet op tijd gingen zijn voor onze ferry boot naar Bari (Italië). Het was even stressen. Zo snel mogelijk terug naar de camping, alles inpakken, hup op de fiets voor een 15 km naar de haven om daar dan snel onze boottickets te kopen voor die nacht naar Bari (Italië) te varen. Tegen 21 uur was alles geregeld en was het wachten tot 2 uur 's nachts tot we de ferry op mochten. We zijn naar de Old Town gefietst om daar wat rond te wandelen en iets te gaan eten. Corfu Old Town was een aangename verassing. Een heel gezellige stad, met prachtige smalle straten en mooie gebouwen. Tot onze verwondering was het zelfs tot na mindernacht erg levendig op straat. Na een leuke gesprek met een Brits koppel (die ons zei jullie doen aan 'character building' en deze reis zal je helemaal veranderen), een knuffel met de grote straathonden, lekker avondeten, een dessertje van de ijswinkel die nog open was om 24 uur, een voetmassage voor 5 euro waren we klaar voor de overtocht tot Italië.

Uitzicht vanop Pantokratoras

De top Pantokratoras bereikt!

De verwende gepensioneerde straathond

Corfu Old Town
 Wat had ik gezegd rusten om de batterijen op te laden? We zijn er echt niet goed in :s. We hebben zelfs geen 10 min rustig neergelegen op het strand. Hopen dat dit geen te grote impact heeft op het verdere verloop van de reis.

Info: Corfu is een erg toeristische en bekende bestemming, maar ik zou het niet aanraden om er speciaal naar toe te vliegen. Hoewel de allerlaatste avond op het eiland Corfu Old Town ons aangenaam verrast heeft!